Zandfeesten West-Brugge

In Amsterdam is het Canal Pride en in ‘s Hertogenbosch het Festival van het levenslied. Maar in Brugge zijn op 2 augustus de Zandfeesten. En dat is een van de grootste prondel-, Antiek-,Brocante, curiosa- en rommelmarkten van Vlaanderen.

bruggebuildingZaterdag halverwege de middag vertrokken we met zijn drieen richting Brugge. Daar aangekomen hebben we eerst wat door het stadje gelopen alvorens we naar ons hotel zijn gegaan om de rest van de groep marktgangers te treffen. We zijn met tienen. Er ontbreken er nog twee die we bij het restaurant zullen ontmoeten waar we gaan eten. Het restaurant de Sacre Ceur heeft goed eten. Het is alleen gelegen aan de compleet andere kant van de stad ten opzichte van ons hotel. We hebben dus een aardige wandeling voor de boeg. En gelopen hadden we die middag nog niet ;-)

bruggeboogNa het uitgebreide eten besluiten we zonder toetje snel naar de markt te gaan waar een gratis concert is van Garland Jeffreys. Nog nooit heb ik van die man gehoord. Maar ik blijk de enige daarin te zijn. Geen van zijn liedjes ken ik wat niemand begrijpt. Maakt natuurlijk helemaal niet uit zolang het maar leuke liedjes zijn. Een van zijn grootste hits was in 1979 toen ik acht jaar was. Tja… toen heb ik de hitlijsten nog niet zo gevolgd hahahaha. Was de rest dan allemaal zoveel ouder ?? Volgens mij toch niet … maar ja.

Het concert was tot elf uur. Wat een mooie tijd was om weer richting ons hotel te gaan. We moeten tenslotte de volgende dag vroeg weer op. Om zes uur (06.00u!) begint die markt. En de mooiste dingen willen we natuurlijk niet missen. Dus op tijd naar bed na nog een drankje te hebben gedronken op het naburig gelegen terras.

bruggebeeldenHalf zes gaat die rottige wekker. Dat is toch wel erg vroeg! We zijn toch allemaal weer wakker. Al hebben we niet allemaal zo goed geslapen. De enige domper op de feestvreugde moest alleen nog volgen. Om zes uur staan we met zijn allen buiten. Maar het regent dat het giet! Maar wij allemaal volhouders om die super markt in Brugge te gaan bezoeken zetten door. We beginnen aan het begin van de markt in het park. Eigenlijk toch ook wel op zoek naar een kraam waar koffie te krijgen is. Helaas het slechte weer heeft niet alleen veel markt gangers weg gehouden zo vroeg in de morgen. Ook de verkopers van koffie zijn niet present. Verder is het ook nog helemaal niet druk met verkopers van antiek en andere curriositeiten. Begrijpelijk als je ziet hoeveel water er uit de hemel naar beneden komt vallen.

Na een uur rondlopen op een zeer rustige en vooral heel natte markt, zijn we doorweekt en besluiten we naar het hotel terug te keren. Helaas nog steeds geen koffie te krijgen en het ontbijt is pas over ander half uur. We besluiten met zijn allen nog maar even naar onze kamer te gaan en op bed te liggen. Een paar gelukkigen maken van de gelegenheid gebruik om nog een uurtje te slapen. Zelf lees ik ruim een uur in een boek waar ik net in begonnen ben. Maar goed dat ik dat heb meegenomen :-)

bruggekerkNa het ontbijt blijkt de regen te zijn gestopt. We besluiten een nieuwe poging te wagen om de markt te bezoeken. Nu is het een stuk drukker en er zijn ook veel meer verkopers aanwezig. De lege stukken gras zijn ook nu bezet met stukken zeil of doek waarop allerlei koopwaar staat uitgestald. Het duurt een uur voordat de zon gaat schijnen en we zijn nog een uur later weer helemaal droog. Tot een uur of vier dwalen we over deze grote antiek markt rond voordat we weer naar huis gaan.

Het is zeker de moeite waard deze markt een keer te bezoeken!

Tijdens deze trip heb ik weinig foto’s gemaakt maar wel wat videobeelden opgenomen waarvan een podcast is gemaakt die hier is terug te vinden.